انتخاب لیبل و ریبون مناسب

امروزه “بارکد” به عنوان ابزاری مطمئن و قابل‌اعتماد برای شناسایی و ردیابی در هر زمینه‌ای، از محصولات فروشگاهی گرفته تا بیماران و یا حتی تجهیزات نظامی به کار می‌رود. با توجه به تنوع بالای جنس لیبل، میزان چسبندگی و اندازه‌های مختلف آن، برای انتخاب گزینه مناسب نیاز به کسب اطلاعاتی در این موارد خواهید داشت. برای نمونه همان اندازه که یک لیبل کاغذی در مقوله لیبل‌گذاری محصولات مناسب و کاربردی است، در مواردی همچون لیبل‌گذاری اموالی مثل وسایل‌نقلیه و یا مچ‌بندهای بیمارستانی کاملا بلااستفاده است. مسلما برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رسانه مناسب بارکد، شناخت نیازهای مختص کسب‌وکارتان لازم است:

  • از بارکد در رهگیری چه آیتم‌هایی استفاده می‌کنید؟ محصولات، افراد یا تجهیزات؟
  • لیبل، تگ یا مچ‌بندی که چاپ می‌کنید به چه زمان ماندگاری نیاز دارد؟
  • رسانه تولیدی شما در معرض چه محیطی قرار خواهد گرفت؟
  • رسانه تولیدی شما روی چه سطحی چسبانده خواهد شد؟

 

انواع رسانه بارکد

با وجود این‌که لیبل‌های پشت چسب‌دار به عنوان رایج‌ترین نوع رسانه بارکد شناخته می‌شوند، انواع دیگری از رسانه‌ها نیز وجود دارند که برای بسیاری از موارد مناسب و کاربردی هستند.

برچسب

زمانی که بحث برچسب به میان می‌آید، به طور قطع صحبت از استیکرهای چسبان استاندارد است. همه برچسب‌ها به نوعی دارای خاصیت چسبندگی هستند. آن‌ها به دلیل طراحی آسان، پرینت راحت و قابلیت الصاق روی کالاهای مختلف متداول‌ترین نوع رسانه بارکد به شمار می‌آیند. از دیگر ویژگی‌های انواع برچسب می‌توان به اندازه‌های متنوع، روش‌های مختلف چسبیدن و سازگاری آن‌ها با اکثر محیط‌های کاربردی اشاره کرد.

تگ

بارزترین تفاوت میان تگ و برچسب این است که تگ‌ها فاقد قابلیت چسبندگی هستند. تگ‌ها از جنس ضخیم‌تری نیز ساخته شده‌اند و از رایج‌ترین موارد استفاده آن‌ها می‌توان به بازار پوشاک اشاره کرد. در موقعیت‌هایی که احتیاج به درآوردن بارکد از یک آیتم بدون به جا ماندن اثر چسب روی آن را دارید، تگ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مچ‌بند

مچ‌بندها با دارا بودن طراحی خاص و منحصربه‌فرد، مناسب‌ترین انتخاب برای رهگیری افراد هستند. شما می‌توانید از یک لیبل هم روی لباس افراد استفاده کنید، اما لیبل در این مورد نمی‌تواند گزینه قابل‌اعتمادی باشد چرا که امکان افتادن آن بسیار بالاست. اما مچ‌بند با طراحی درست و نحوه استفاده راحت گزینه‌ای قابل‌اعتماد و بدون امکان افتادن است.

 

انواع شیوه چاپ

بسته به این‌که به چه میزان ماندگاری و دوام چاپ رسانه بارکد احتیاج دارید، دو فناوری چاپ مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها  طول عمر درست و واقعی رسانه‌ای را که پرینت گرفته‌اید، مشخص می‌کند.

چاپ حرارتی مستقیم

در این روش چاپ، به هیچ نوع جوهر یا ریبونی نیاز نیست. در این نوع چاپ، رسانه با یک لایه حساس به حرارت پوشش داده می‌شود. دمای هد چاپگر بر طبق طراحی بارکدی که قرار است روی رسانه چاپ شود، بالا و پایین می‌رود. از آن‌جایی که در چاپ حرارتی مستقیم نیازی به ریبون نیست، نحوه استفاده از آن آسان است و تاثیر بسزایی نیز در کاهش هزینه‌های کلی دارد. این روش طول عمر قابل‌قبولی از رسانه را در محیط‌های بسته و سرپوشیده ارائه می‌دهد اما در محیط‌هایی که در معرض گرما و نور مستقیم خورشید و یا ساییدگی هستند، گزینه مناسبی نخواهد بود. برای هر نوع کاربرد کوتاه‌مدت مثل لیبل‌گذاری محموله‌های ارسالی ویا بسته‌بندی مواد غذایی تازه، این روش چاپ بهترین و ارزان‌ترین گزینه ممکن خواهد بود.

چاپ حرارتی غیرمستقیم

برخلاف روش حرارتی مستقیم، در این روش چاپ به ریبون مخصوص منطبق با نوع رسانه بارکد احتیاج است. در این مورد، ریبون چاپگر اساسا به صورت طرح بارکدی که شما طراحی کرده‌اید، روی رسانه ذوب می‌شود. با وجود این‌که چاپ حرارتی غیرمستقیم به دو ماده مصرفی نیاز دارد و به نظر می‌آید که شامل هزینه بیشتری شود، اما در دراز مدت صرفه اقتصادی بالاتری دارد. رسانه‌ای که با این روش چاپ می‌شود، نه تنها در برابر گرما مقاوم بوده و غیرقابل نفوذ است، بلکه غیرقابل ساییدگی و دارای طول عمر بالایی نیز خواهد بود. برای هر کاربردی که به رسانه‌ای با دوام و ماندگاری بالا نیاز باشد، چاپ حرارتی غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارد.

 

انواع جنس لیبل و ریبون

بعد از این‌که نوع رسانه و شیوه چاپ مورد نیازتان را انتخاب کردید، مرحله بعد تصمیم‌گیری درباره جنسی است که قرار است استفاده شود. در این رابطه سه نوع ماده اصلی وجود دارد که می‌توانند هرنوع برچسب، تگ و مچ‌بند را بسازند. هر کدام از این ماده‌های اصلی از ریبون مخصوص خود استفاده می‌کنند. شما با انتخاب درست و متناسب با ریبون، چاپی واضح و ماندگار برای رسانه خود فراهم خواهید آورد.

کاغذی

کاغذ به دلیل قیمت ارزان و نحوه استفاده آسان، پرکاربردترین جنس مورد استفاده به شمار می‌آید. لیبل‌های کاغذی به جز در محیط‌های ناهموار و با رطوبت بالا، بازخورد قابل‌قبولی دارند. با وجود این‌که لیبل‌های کاغذی در معرض پارگی و آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند اما همچنان می‌توانند در مواردی مثل لیبل‌گذاری محصولات، محموله‌ها و یا هر موردی که در محیط‌های داخلی است مفید و موثر باشند. برای انجام چاپ روی لییل کاغذی، شما به یک ریبون Wax احتیاج خواهید داشت.

پلی‌پروپیلن

پلی‌پروپیلن ماده‌ای پلاستیکی است که گزینه‌ای بسیار مناسب برای استفاده در محیط‌های ناهموار و نامساعد که البته در معرض مواد شیمیایی نیستند، به شمار می‌آید. پلی‌پروپیلن ماده‌ای ضدآب و مقاوم در برابر پارگی محسوب می‌شود. این مورد بهترین گزینه برای استفاده در لیبل‌گذاری اموال و دارائی‌ها است چراکه در تمام طول عمر کالا، از ماندگاری چاپ و مقاومت لازم برخوردار است. برای انجام چاپ روی لیبل‌های پلی‌پروپیلن، شما به ریبون Wax/Resin احتیاج خواهید داشت.

پلی‌استر

پلی‌استر جان‌سخت‌ترین ماده‌ای است که در این مقوله از آن استفاده می‌شود و نسب به مواد کاغذی و پلی‌پروپلین از هزینه بیش‌تری برخوردار است. ارزش ریالی جنس پلی‌استر چندین برابر نمونه‌های کاغذی است و غالبا در مواقعی که کاغذ یا پلی‌پروپیلن کارآمد نیستند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این گزینه برای مواردی که در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند و یا در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، طراحی شده و دارای عملکرد بسیار مناسبی است. تگ‌گذاری وسایل‌نقلیه و لیبل‌گذاری بشکه‌های شیمیایی که به طول عمر و ماندگاری بالا احتیاج دارند، نمونه‌هایی از موارد استفاده پلی‌استر هستند. برای انجام چاپ روی لیبل‌های پلی‌استر، شما به ریبون Resin احتیاج خواهید داشت.

 

انواع چسب

موضوع چسبندگی فقط در خصوص برچسب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که سایر رسانه‌های بارکد نیاز به خاصیت چسبندگی ندارند. در حالی که تعداد بالایی از برچسب‌ها از یک میزان چسبندگی دائم استفاده می‌کنند، چند گزینه دیگر برای موارد خاص نیز وجود دارد.

دائمی

بیشتر برچسب‌ها، دارای چسب دائمی آکریلیک هستند که برای سطوح صاف و تمیز گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید. زمانی‌که این برچسب به طور کامل روی سطحی چسبانده شود، کندن آن مشکل است و حتی در مواردی باعث خرابی لیبل یا به‌جاماندن اثر چسب روی سطح می‌شود. چسب‌های دائم عملکرد خوبی روی کاغذ، چوب، شیشه، پلاستک و بعضی از فلزات دارند.

جداشدنی

برچسب‌های جداشدنی میزان مقاومت و چسبندگی برچسب‌های آکریلیک را ندارند که این ویژگی باعث می‌شود تا برچسب به راحتی و بدون آسیب دیدن کنده شود. بعضی از فروشگاه‌ها، برای مواردی که می‌خواهند یک لیبل قیمت را بدون این‌که اثری از آن به‌جا بماند جدا کنند، از این نوع برچسب‌ها استفاده می‌کنند.

پرچسب

این نوع از برچسب‌ها نوع دیگری از همان جنس دائم هستند که چسبندگی اولیه بیشتری دارند. این برچسب‌ها مخصوص موقعیت‌هایی هستند که شما سطحی تمیز و صاف در دمای اطاق برای چسباندن لیبل ندارید. اگر شما نیاز به استفاده از برچسب‌ها در محیط‌های نامساعد مثل کارهای ساختمانی داشته باشید، این نوع لیبل گزینه مناسبی است، چراکه به‌راحتی و سریع بر روی آن سطوح خواهد چسبید.

 

سایر ویژگی‌ها

با وجود این‌که ما همه ویژگی‌های اساسی و اصلی را که شما برای انتخاب رسانه بارکدی درست در بیشتر کاربردها احتیاج دارید، مورد بررسی قرار دادیم، چند ویژگی دیگر نیز وجود دارند که شاید به اندازه موارد قبل‌ متداول نیستند اما نیاز به معرفی دارند. این ویژگی‌ها رسانه شما را به گزینه‌ای سفارشی و منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند.

  • پیش چاپ رنگی
  • شکل خاص لیبل
  • هولوگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.