اجزای سیستم صندوق فروش

فارغ از نوع کسب‌‌وکاری که دارید، هر سیستم POS شامل هفت بخش اصلی است. اساس این سیستم یک کامپیوتر است که دارای نرم‌افزار مختص به خود بوده و لوازم جانبی مختلفی را نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب و ترکیب درست اجزای سیستم صندوق فروش، به بهترین نحو از مزایای آن استفاده کنید.

نرم‌‌افزار  POS

برنامه نرم‌افزاری، مغز هر سیستم است و باید با دقت فراوان و کاملا متناسب با هر کسب‌وکار انتخاب شود. بعضی از برنامه‌ها مختص صنعت/شغل خاصی تعریف شده‌اند برای مثال نرم‌‌افزار صندوق فروشگاهی در رستوران، قابلیت‌های منحصربه‌فردی را متناسب با صنعت غذا و رستوران دارد که شما در برنامه‌‌های دیگر این قابلیت‌ها را نمی‌بینید.

رایانه رومیزی

کامپیوتر جایی است که همه اطلاعات سیستم POS در آن جمع‌آوری، نگهداری و پردازش می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند از یک کامپیوتر استاندارد که با حافظه و نیازهای نرم‌افزاری POS مطابقت داشته باشد و درگاه USB مورد نیاز برای اتصال لوازم جانبی را فراهم می‌آورد استفاده کنند. همچنین کامپیوترهای مخصوص POS طراحی شده است که با ادغام کردن صفحه نمایش‌های لمسی و کارت‌خوان‌ها فضای کمتری را اشغال کرده و مانند کامپیوترهای  All-in-One دارای عملکرد خوبی هستند.

صفحه نمایش

مسلما برای مشاهده فعالیتی که انجام می‌دهید به یک مانیتور نیاز دارید. امروزه استفاده از صفحه نمایش‌های لمسی بسیار متداول‌تر شده و با سرعت بخشیدن به روند Check-Out مورد توجه ویژه کاربران قرار گرفته است. با اضافه شدن صفحه نمایش دوم مخصوص مشتری و نمایشگرهای قیمت (Pole Displays) تجربه خرید برای مشتریان راحت‌تر و واضح‌تر شده است.

بارکدخوان

دستگاه بارکدخوان با قرائت سریع بارکد کالا و ورود اطلاعات آن به سیستم، کمک شایانی به راحت و سریع انجام شدن عملیات Check-Out برای مشتریان کرده است. اسکنر لیزری استاندارد تمامی کدهای جهانی کالا که روی محصولات یا بسته‌بندی آن‌ها درج شده است را قرائت می‌کند اما برای مواردی همچون بررسی کارت‌های تخفیف و یا اسکن کارت‌های وفاداری نیاز به استفاده از اسکنرهای دوبعدی است. در بسیاری از موارد و محیط‌ها، استفاده از اسکنرهای دستی الزامی است اما در مورد صندوق فروشگاهی  شما می‌توانید از مزایای ابزار و وسیله‌های متنوعی کنار کانتر بهره ببرید که عملیات اسکن بارکدها سریع‌تر و بدون نیاز به استفاده از دست انجام پذیرد.

چاپگر رسید

هر تراکنشی با چاپ یک رسید برای مشتری کامل می‌شود و مسلما سرعت و ظرفیت پرینتر باید متناسب با نوع کسب‌وکار و تعداد تراکنش‌های روزانه باشد. متناسب با هر سایز یا نوع فیشی که دارید، یک پرینتر برای پاسخگویی به نیازهای شما وجود خواهد داشت. بیشتر پرینترها ترمال (حرارتی) هستند و نیازی یه ریبون ندارد. فقط کافی است کاغذ را دستگاه قرار دهید.

پایانه پرداخت الکترونیکی

امروزه پرداخت‌هایی که با کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد به اندازه پرداخت‌های نقدی رایج است، این بدین معناست که هر سیستم POS به دستگاهی احتیاج دارد که کارت‌های بانکی را به سرعت پردازش کند. به کمک آن شما می‌توانید یک Check-Out  سریع و راحت برای آن دسته از مشتریانی که از طریق کارت اعتباری پرداخت می‌کنند، به ارمغان آورید.

کشوی پول

کشوی پول ساده‌ترین بخش هر سیستم POS است، اما داشتن مکانی امن برای نگهداری پول نقد، چک‌ها و رسیدهای مربوط به پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری در طول فروش روزانه ضروری و واجب است. کشوها به طور معمول به فیش‌پرینتر مرتبط بوده و با هر تراکنشی باز می‌‌شوند. از این رو بادوام بودن آن‌ها مهم است.


سایر ملزومات سیستم فروشگاهی

برای حفظ موفقیت یک کسب‌‌وکار، علاوه بر امور مربوط به تراکنش‌‌های فروش روزانه، موارد دیگری همچون مدیریت فهرست دارایی‌ها، لیبل‌گذاری محصولات و امور پشتیبانی مشتریان نیز حائز اهمیت هستند که کارایی و سودآوری سیستم شما را افزایش می‌دهند. به همین منظور لوازم جانبی دیگری نیز طراحی شده‌اند:

چاپگر برچسب

با وجود اینکه بسیاری از محصولاتی که اسکن می‌شوند دارای لیبل بارکد هستند، ممکن است این لیبل‌ها بعضا آسیب‌دیده و یا ناخوانا باشند. به همین منظور داشتن یک لیبل‌‌پرینتر اختصاصی علاوه بر ایجاد امکان چاپ لیبل‌های بادوام و ماندگار، نظم خاصی به قفسه‌های فروشگاه شما نیز خواهید بخشید.

رایانه‌های قابل‌حمل

بارزترین استفاده از کامپیوترهای قابل‌حمل در یک سیستم فروشگاهی، در مبحث جمع‌آوری اطلاعات موجودی محصولات است. به کمک این دستگاه شما بارکدها را به‌راحتی اسکن کرده و به اطلاعات و جزئیات آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، زمان مرتب‌سازی قفسه‌ها، با اسکن سریع بارکد کالاها به‌راحتی می‌توانید برنامه‌های مربوط به فهرست موجودی محصولات را به‌روزرسانی کنید. از قابلیت‌های دیگر این دستگاه‌ها این است که در زمان فصل‌های شلوغ کاری می‌‌تواند در اختیار نمایندگان فروش به منظور راه‌‌اندازی و کمک به مشتریان قرار بگیرند. با انعطاف‌‌پذیری بالایی که کامپیوترهای قابل‌حمل دارند، در بسیاری از جوانب کاری سیستم شما، مثمر ثمر واقع می‌شوند.

کیوسک

ممکن است که کیوسک‌ها مهم‌ترین قسمت یک سیستم POS نباشند اما وسیله فوق‌العاده‌ای برای کمک به مشتریان در طول خریدشان هستند. در گذشته، کیوسک‌ها سفارشی ساخته می‌شدند و به طور کلی فقط برای برنامه‌های خاصی کاربرد داشتند اما نسل جدید کیوسک‌ها دارای بارکدخوان هستند و قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارند. از کیوسک‌ها می‌توان به عنوان کنترل‌کننده قیمت‌ها، ثبت هدایا و ایجاد ایستگاه‌های جستجوی کالای موردنظر مشتریان استفاده کرد. از دیگر مزایای آن می‌‌توان به این نکته اشاره کرد که یک کیوسک این قابلیت را دارد که مشتری را به مکانی که کالای موردنظرش قرار گرفته است، راهنمایی کند. همه این قابلیت‌ها با نرم‌افزاری که روی کیوسک‌ها تعریف می‌شود قابل اجرا هستند.


سیستم POS در کسب‌وکار شما

امروزه با تغییر سبک زندگی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، روش‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای افراد جامعه امروزی نیستند. استفاده از صندوق‌های فروشگاهی باعث صرفه‌جویی در زمان شده، دقت و نظم را افزایش می‌دهد و درصد خطا و اشتباه را به حداقل می‌رساند. قابلیت‌های سیستم POS بسیار فراتر از یک Check-Out ساده و ابتدایی است.

تمام چیزی که به آن نیاز دارید نرم‌افزار مناسب، کامپیوتر و تعدادی لوازم جانبی متناسب با کسب‌وکار شماست تا صاحب یک سیستم POS قدرتمند شوید که برای شما فروش بالاتر و رضایت بیشتر مشتری را به ارمغان آورد.