انتخاب چاپگر برچسب مناسب

تکنولوژی چاپ حرارتی، گزینه‌ای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای چاپ انواع برچسب (لیبل)، تگ، مچ‌بند، رسید (فیش) و بلیط با سرعت و کیفیت بالاست. چاپگرهایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند در مقایسه با سایر فناوری‌های چاپ، علاوه بر کیفیت و سرعت بالای چاپ، شرایط نگهداری راحت‌تری نیز دارند. از آن‌جایی که چاپگرهای حرارتی در مقایسه با مدل‌های لیزری یا جوهرافشان دارای تفاوت‌هایی هستند، برای انتخاب درست و متناسب با کسب‌وکارتان نیاز به کسب اطلاعاتی در این مورد دارید. قدم اول برای این انتخاب، شناخت نیازهای مختص کسب‌وکارتان خواهد بود:

  • قرار است در چه محیط و شرایط کاربری از چاپگر استفاده کنید؟
  • روی چه رسانه‌ای چاپ خواهید کرد؟ برچسب، تگ، مچ‌بند، رسید یا بلیط؟
  • معمولا هر چند وقت یک‌بار نیاز به استفاده از چاپگر خواهید داشت؟
  • آیا از چاپگر در یک موقعیت ثابت استفاده خواهید کرد یا به صورت سیار؟

 

انواع چاپگر برچسب

ممکن است این نوع از چاپگرهای حرارتی را با عنوان “لیبل پرینتر” یا “بارکد پرینتر” نیز شنیده باشید، اما لازم است بدانید که چاپگرهای برچسب، انعطاف‌پذیرترین نوع پرینترها هستند چرا که قادر به چاپ روی هر نوع رسانه‌ای که در دستگاه قرار می‌گیرد، هستند. اگر اولویت شما چاپ لیبل است اما در بعضی موارد نیاز به چاپ تگ یا مچ‌بند هم دارید، این چاپگرها مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهند بود. البته عملکرد همه لیبل پرینترها به یک شکل نیست. مهم‌ترین تفاوت‌های میان آن‌ها عبارتند از از حجم چاپی که ارائه می‌دهند و شرایط محیطی و نوع کاربری که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

چاپگرهای رومیزی

این نوع از لیبل پرینترها برای برنامه‌های چاپ با حجم پایین یعنی به طور متوسط، هفته‌ای کمتر از 500 لیبل طراحی شده است. پرینترهای رومیزی گزینه‌ای عالی و بدون نقص در مبحث لیبل‌گذاری کالاهای یک فروشگاه خرده‌فروشی یا پرینت‌های نه‌چندان زیاد هستند. بارکد پرینترهای رومیزی همان اندازه کیفیت و تنوع رسانه‌ای دستگاه‌های بزرگ و صنعتی را با حجم چاپ کم‌تر عرضه می‌کنند.

چاپگرهای صنعتی

لیبل پرینترهای صنعتی، بزرگ‌تر و جان‌سخت‌تر از مدل‌های رومیزی هستند که برای برنامه‌های چاپ با حجم بالاتر به کار می‌روند. طراحی این پرینترها به گونه‌ای است که می‌توانند روزانه هزاران لیبل را چاپ کرده و یا حتی در کل روز مشغول انجام چاپ باشند. بارکد پرینترهای صنعتی در مراکز بزرگ تولید و توزیع که حجم پرینت بالایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاپگرهای قابل‌حمل

پرینترهای پرتابل از نظر عملکرد مشابه دیگر نمونه‌های حرارتی هستند با این تفاوت که هیچ کابل ارتباطی با کامپیوتر ندارند. با توجه به اندازه کوچک این پرینترها، در بعضی موارد محدودیت‌هایی نیز دارند. این چاپگرها برای موارد چاپ با حجم بالا طراحی نشده‌اند، ظرفیت رول آن‌ها محدود است و عرض پرینت کم‌تری را پشتیبانی می‌کنند (معمولا 2، 3، یا نهایتا 4 اینچ). در مواردی که شما نیاز به چاپ لیبل یا فیش به صورت سیار دارید، یک پرینتر قابل‌حمل این چاپ را با کیفیت بالا به شما عرضه می‌دارد. از آن‌جایی‌که پرینترهای قابل‌حمل به کامپیوتر متصل نیستد، قاعدتا  ارتباط آن‌ها از طریق Wi-Fi یا Bluetooth صورت می‌گیرد.

چاپگرهای مچ‌بند

با وجود این‌که لیبل‌پرینترهای دیگر هم قابلیت چاپ مچ‌بند را دارند، یک دستگاه مخصوص چاپ مچ‌بند مزایای متعدد با هزینه پایین‌تری را ارائه می‌دهد. در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، پارک‌ها و یا سالن‌های کنسرت که هر روز در حال چاپ مچ‌بند هستند، این نوع از چاپگرهای حرارتی، بهترین گزینه قابل استفاده است. این پرینترها معمولا دارای کارتریج هستند که می‌توانند به راحتی و بدون ایجاد وقفه درکار، چاپ مناسبی ارائه دهند. قابلیت دیگر این مدل پرینتر این است که دارای دقت و وضوح بالایی در چاپ تصاویر و لوگوها است. علاوه بر این، برخی از آن‌ها دارای خاصیت ضد میکروبی هستند که برای استفاده در محیط‌های بهداشتی و درمانی به کار گرفته می‌شوند. اگر شما به چاپ سفارشی مچ‌بندها در روند منظم و دقیقی نیاز دارید، مطمئنا راحت‌ترین و کامل‌ترین گزینه برای شما استفاده از این نوع پرینترهاست.

چاپگرهای بلیط

تیکت پرینتر، نوع دیگری از چاپگرهای حرارتی است که مختص چاپ کاغذهای ضخیم‌تر طراحی شده است. اگر شما به پرینت بلیط یا کارت پرواز در فرودگاه‌ها، کنسرت‌ها، جشنواره‌ها یا هر رخداد دیگری نیاز دارید یک چاپگر بلیط این امر را راحت و بدون دردسر انجام خواهد داد.

 

انوع روش چاپ حرارتی

بعد از اطلاع از این‌که چه نوع پرینتری مناسب کار شماست، سوال بعدی این است که چه شیوه چاپی را باید انتخاب کنید. پرینترهای حرارتی قادر به استفاده از دو روش مختلف هستند: حرارتی مستقیم (DT) و غیرمسقیم (TT). بسته به اینکه لیبل شما به چه میزان ماندگاری چاپ نیاز دارد و از چه جنسی ساخته شده است، یکی از این دو روش برای کار شما مناسب خواهند بود.

چاپ حرارتی غیرمستقیم

چاپگرهای Thermal Transfer برای انجام چاپ از ریبون‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. این شیوه برای چاپ مقاوم روی برچسب‌های کاغذی و همچنین روی لیبل‌هایی از جنس پلی‌پروپلین و پلی‌استر که در محیط‌های بیرونی و نامساعد قرار می‌گیرند، مناسب است. رسانه چاپ‌شده با این روش، علاوه بر ماندگاری و دوام چاپ، در انبارها هم عمر مفید بالایی دارد و برای مواردی همچون برچسب مشخصات محصولات، لیبل دارایی‌ها و مچ‌بندهای مخصوص استفاده در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ حرارتی مستقیم

چاپگرهای Direct Thermal برای انجام چاپ از ریبون استفاده نمی‌کند. این ویژگی استفاده از آن‌ها را برای کاربران بسیار آسان‌تر می‌کند ولی لیبل‌هایی که با این شیوه چاپ می‌شوند ماندگاری چاپ بلندمدتی ندارند و برای استفاده در محیط‌هایی با دمای بالا، یا در معرض نور مستقیم خورشید و ساییدگی، گزینه مناسبی نیستند. روش چاپ حرارتی مستقیم، کیفیت بالا و قابلیت اسکن خوب و راحتی را به ارمغان می‌آورد و برای لیبل‌گذاری کوتاه‌مدت مثل مرسولات یا بسته‌بندی مواد غذایی گزینه‌ای مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

 

انواع نحوه اتصال

هر چاپگر برچسب به منظور دریافت برنامه‌ها و دستورات پرینت باید قادر به اتصال به یک کامپیوتر باشد. با وجود این‌که امکان راه‌اندازی بعضی پرینترها در حالت مستقل نیز وجود دارد، اما همچنان برای تنظیمات اولیه دستگاه، به کامپیوتر نیاز دارید.

همه پرینترهای ثابت صنعتی و رومیزی معمولا از چندین روش ارتباطی پشتیبانی می‌کنند که این روزها متداول‌ترین آن‌ها، استفاده از USB است. هر کامپیوتر یا لپ‌تاپی درگاه ارتباطی USB را دارد چراکه این روش آسان‌ترین شیوه اتصال و تنظیم است. فقط کافی است که دوشاخه چاپگر را به پریز بزنید و درایور مربوطه را روی سیستم‌تان نصب کنید، این تمام کاری است که شما برای پرینت باید انجام دهید.

علاوه بر USB، امروزه گزینه‌های Ethernet و Wi-Fi نیز در برنامه‌های پرینت بسیار متداول شده است. چاپگرهای صنعتی با حجم پرینت بالا، به کمک اتصال Ethernet دسترسی راحت و آسان را فراهم آورده‌اند. زمانی که نمی‌خواهید با کابل‌ها سروکار داشته باشید با استفاده از Wi-Fi می‌توانید پرینتر را در هر نقطه‌ای قرار داده و به راحتی پرینت بگیرید.

پرینترهای پرتابل نمونه‌های خاصی هستند که در زمان طراحی‌شان، اتصال وایرلس (بدون سیم) از  الزمات به شمار می‌آید. برای این چاپگرها، از برنامه‌های Wi-Fi و Bluetooth استفاده می‌شود. در وضیت استفاده از قابلیت Wi-Fi تا زمانی‌که شما به شبکه متصل باشید، دستگاه شما به خوبی دستگاه‌های ثابت عمل خواهد کرد اما در مواردی که کاملا سیار هستند، Bluetooth گزینه مناسب‌تری است.

 

افزونه‌ها

بعد از انتخاب نوع پرینتر و شیوه چاپ مناسب، مرحله آخر تصمیم‌گیری در مورد لوازم جانبی موردنیاز کسب‌وکار و متناسب با چاپگرتان خواهد بود. بسیاری از برنامه‌های چاپ ممکن است به هیچ کدام از این گزینه‌ها نیاز نداشته باشند اما این‌ها می‌توانند بعضا به ابزاری واجب و ضروری برای پرینتر شما تبدیل شوند. اغلب این گزینه‌ها فقط برای چاپگرهای رومیزی یا صنعتی مناسب هستند که در مدل‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند.

  • برشگر خودکار / Auto-Cutter
  • رول جمع کن / Rewinder
  • پوست‌کن برچسب / Dispenser
  • انکدر رادیو شناسه / RFID Encoder

 

با وجود همه گزینه‌ها و ویژگی‌هایی که این روزها در بارکد پرینترها وجود دارد، انتخاب یک دستگاه متناسب با کسب‌وکارتان، چالش برانگیز خواهد بود. با مشخص کردن شیوه چاپ، حجم پرینت و محیط کاری تصمیم درستی در انتخاب پرینتر مناسب خواهید داشت.

شما می‌توانید مشخصات فنی و قیمت‌های فروش انواع مدل‌های موجود و قابل سفارش را از طریق لینک‌های زیر در فروشگاه اینترنتی این شرکت مشاهده و مقایسه کنید.

رومیزی / Desktop

صنعتی / Industrial

قابل حمل / Mobile

بیمارستانی / Healthcare

رادیو شناسه / RFID

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.